Licht op binnenklimaat
Iedereen in het onderwijs onderkent het belang van een gezond binnenklimaat. Het bevordert de prestaties van leerlingen en medewerkers, reduceert het verzuim én scheelt enorm in de energielasten. Bij het optimaliseren van het voorontwerp kunnen we als architect voor 80% de kwaliteit van het binnenklimaat bepalen. Die kans laten we niet onbenut.
‘Integraal ontwerpen met het oog op binnenklimaat geeft een beter resultaat.’
Door met een integraal ontwerpteam de juiste keuzes in het ontwerp te maken, kunnen we een hoger rendement behalen. Vanuit dat besef zijn wij gaan werken aan een integrale ontwerpmethodiek, waarin met name de juiste hoofdopzet van een schoolgebouw essentieel blijkt. Als de basiscondities goed zijn, kunnen we met relatief eenvoudige installaties een optimaal binnenklimaat creëren. Dat betekent dus lagere investerings- en onderhoudskosten.
Voor verdere optimalisatie van het binnenklimaat houden we rekening met de positionering van functionaliteiten en selecteren we materialen die bijdragen aan de beheersbaarheid van het binnenklimaat. Biobased materialen werken namelijk als natuurlijk fijnstoffilter voor gezonde binnenlucht, verbeteren de akoestiek en hebben bovendien een vochtregulerende werking waardoor de lucht nooit te vochtig of te droog is. Dat maakt deze materialen bij uitstek geschikt voor schoolgebouwen.
Wel het licht, zonder de warmte
In discussies over het binnenklimaat in onderwijsgebouwen gaat het vooral over de luchtkwaliteit. Ook in overheidsregelingen speelt daglicht een ondergeschikte rol. Begrijpelijk, want daglicht gaat vaak gepaard met hinderlijk veel warmte of verblinding. Als daglicht echter goed wordt benut, heeft het absoluut een weldadige invloed op het binnenklimaat. Bovendien is daglicht een duurzame lichtbron, waarmee je structureel op energiekosten kunt besparen. Wij gaan in onze ontwerpen bewust om met daglichttoepassingen en ontwerpen met het licht maar zonder de warmte.