Tussen Stilwerkplek en Speelbos
Op zoek naar nieuwe onderwijsvormen
Ondanks dat kinderen van nature graag spelen en bewegen, krijgt de huidige generatie onvoldoende beweging en brengt zij meer tijd achter een beeldscherm door dan gezond is. De angst voor ongelukken is ook een reden voor ouders om kinderen meer binnenshuis te houden. Omdat het buitenspelen op school eveneens wordt ingeperkt verblijven kinderen het grootste deel van de dag binnen. Voor een gezondere balans tussen binnen zijn en buiten zijn, is een uitnodigende omgeving nodig waarin het actief buiten zijn meer vanzelfsprekend is.
Ondertussen zijn steeds meer scholen zoekende naar een onderwijsvorm waarin kinderen zich van plek naar plek bewegen waar ze hun taak naar eigen inzicht individueel, in tweetallen of in groepsverband uitvoeren. De ervaring leert namelijk dat er met meer plezier aan opdrachten gewerkt wordt wanneer zij zelfstandig kunnen werken en zelf verantwoordelijk zijn voor de keuzes die zij maken. De huidige onderwijsgebouwen kunnen hier onvoldoende in voorzien. Deze nieuwe vormen van onderwijs organiseren en groeperen vraagt om een ruimtelijke context waarin een diversiteit aan ruimtes de kinderen aanzet tot het bewust maken van keuzes.